4 oktober 2007

Schoonheid volgens...

De consument klaagt de afgelopen jaren over het gebruik van (te) dunne modellen in al die beauty campagnes die het zelfbeeld niet ten goede komen. Er zijn naar aanleiding van deze mondige consument steeds meer bedrijven die inspringen op een andere benadering van schoonheid, beweren zij, maar is dit wel echt zo?

We nemen even een kijkje bij Dove en Nivea.

Dove en Nivea hebben campagnes gemaakt voor verschillende leeftijden en type mensen, maar er is nog steeds sprake van een bepaald 'verantwoord' gebruik van modellen. De modellen van nu komen een stuk dichterbij het beeld van de 'huidige' samenleving maar is nog steeds geen representatief beeld ervan.

Elsbeth Eilander heeft op Molblog een vergelijking gegeven tussen Nivea en Dove.

"Nivea gaat ook voor innerlijke schoonheid
. Dove spreekt zich letterlijk uit tegen het schoonheidsideaal en gebruikt daar ook nieuwe kanalen voor. Bij Nivea geen negatief woord te bekennen, en het merk promoot eigenlijk op ouderwets degelijke wijze zijn producten.

Maakt dit Nivea echter minder authentiek dan Dove, die aan het einde van de dag natuurlijk ook gewoon meer zalfjes wil verkopen?

Tijd voor een vergelijking. Wat werkt beter? De branding a la Dove, of de benadering van Nivea?"

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk dat Dove beter werkt. De vrouwen die vinden dat ze teveel door het schoonheidsideaal worden geconfronteerd, zijn tevreden en blij dat er eindelijk een campagne voor "echte schoonheid" komt. Kijk natuurlijk zijn er altijd mensen die zich er niks van aantrekken en zeggen dat ze liever kijken daar 'mooie' vrouwen. Maar die zijn absoluut in de minderheid. En kijk maar naar de vrouwen van Dove. Ze zijn heel mooi, alleen volslank, is dat nou lelijk? ik vind van niet. Ik kies liever voor Dove die er echt mee bezig is. Eindelijk komt nu juist meer naar voren dat het schoonheidsideaal niet realitisch is.

Sanne Scholte zei

Ja Dove heeft dat heel slim aangepakt, het is geen afspiegeling van de samenleving, maar ze spelen wel in op het gevoel van de consument die ondertussen een afkeer heeft gekregen van de 'te dunne' modellen waarmee ze zichzelf niet kunnen vereenzelvigen.

Het is leuk om te zien hoe een markt verschuift een ook mensen uit 'all walks of life' gebruikt worden om model te staan voor producten en diensten.